Wat te doen tegen spierkramp?

Wat te doen tegen spierkramp?Wat te doen tegen spierkramp? Strakke spieren zijn niet alleen frustrerend en pijnlijk, maar kunnen ook beweging beperken. Het ergste van alles is dat ze het moeilijker kunnen maken om je aan je trainingsprogramma te houden. Als je weet hoe je strakke spieren kunt beheersen en voorkomen, kun je blijven trainen. Spieren kunnen om een ​​aantal redenen strakker worden. Spierspanning kan driemaal optreden tijdens perioden van langdurige inactiviteit, tijdens inspanning en na inspanning.

Wat veroorzaakt spierstijfheid?

Tijdens perioden van langdurige inactiviteit, bijvoorbeeld lange dagen en weken aan een bureau werken, kunnen sommige spieren bekneld raken als gevolg van hun beperkte beweging. Wanneer je aan een bureau zit, bevinden je heupen zich in een gebogen positie.

Hierdoor worden de spieren aan de voorkant van de heup in een verkorte positie en de spieren aan de achterkant van de heup (bilspieren) in een verlengde positie gehouden. Bovendien, als je aan een bureau zit en naar voren reikt om op een computer te werken, zullen je borstspieren zich in een verkorte positie bevinden, terwijl je bovenrugspieren (rhomboïden) zich in een verlengde positie bevinden.

Na verloop van tijd kan dit resulteren in spieronevenwichtigheden waarbij de verkorte spieren “strak” worden en de verlengde spieren zwak worden. Als je om je heen kijkt, zul je merken dat veel mensen een slechte houding hebben ontwikkeld met naar voren afgeronde schouders en onderontwikkelde bilspieren. De sleutel om deze beklemming als gevolg van een verminderd bewegingsbereik te voorkomen, is drievoudig.GezondheidGezondheid

Het is belangrijk om een ​​goede houding aan te houden, zelfs als je zit. Je moet ook specifiek die kleine spieren versterken die langer en zwak zijn geworden. Ten slotte moet je ervoor zorgen dat je de aangespannen spieren strekt, met name de borst- en heupbuigers.

Wat te doen tegen spierkramp?

Een ander moment waarop de spieren zich spannen, is tijdens het sporten, bijvoorbeeld een spierkramp. Krampen zijn onaangename, vaak pijnlijke gevoelens die worden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder spiervermoeidheid, natriumarm of laag kaliumgehalte. Spierkrampen kunnen ook optreden als je niet traint. Wanneer spieren samentrekken, worden de spiervezels korter, waardoor de spanning in de spier toeneemt.

Wanneer de samentrekking is voltooid, worden de spiervezels langer en verminderen ze de spanning. Tijdens een spierkramp blijven de spiervezels echter verkort en kunnen ze niet langer worden door vermoeidheid of onjuiste hydratatie en voeding. Het met kracht strekken van de spier wanneer deze in zo’n strakke, samengetrokken vorm is, kan de spiervezels scheuren en tot letsel leiden.

Laat de spierspasmen ontspannen en herstellen voordat je probeert de kramp te strekken. Om dit in de toekomst te voorkomen, moet je ervoor zorgen dat je goed wordt gehydrateerd, goed wordt gevoed en niet overdreven vermoeid raakt tijdens het sporten. Als je jezelf bezighoudt met oefeningen die langer dan 60 minuten duren, kan het consumeren van een elektrolytaanvullende drank spierkrampen helpen voorkomen.

Wat te doen tegen spierkramp na het sporten

Spieren kunnen ook strakker worden na het sporten. Dit wordt gevoeld als spierpijn. Vertraagde spierpijn (of DOMS) kan worden gevoeld als pijn en stijfheid in de spieren gedurende 24 tot 72 uur na de training. DOMS is het meest intens na oefeningen die gericht zijn op excentrische contracties waarbij een gewicht wordt verlaagd.

Voorbeelden van excentrieke oefeningen zijn onder meer de neerwaartse fase van een biceps curl of bergafwaarts rennen. De pijn en beklemming die worden gevoeld, zijn het gevolg van kleine breuken in de spier. Het kan worden voorkomen door de intensiteit van een nieuw trainingsprogramma geleidelijk te verhogen.

Hoewel de pijn meestal binnen 72 uur na aanvang verdwijnt, kan een verhoogde bloedtoevoer naar het pijnlijke gebied, hetzij door middel van matige intensiteitsoefening of massage, de pijn helpen verlichten. Rekken voorkomt pijn niet; het is echter nog steeds belangrijk om na het sporten wat statische (vasthoud) strekoefeningen uit te voeren om de flexibiliteit te behouden of te verbeteren.

Oefeningen Stretchen en Voeding

Juiste oefeningen, stretchen en voedingsstrategieën kunnen helpen bij het voorkomen en corrigeren van wat spierstijfheid kan worden genoemd. Een juiste houding, keuze van oefeningen en rekoefeningen zullen beklemming door verminderde bewegingsvrijheid voorkomen.GezondheidGezondheid

De juiste trainingsintensiteit, evenals hydratatie en voeding voor, tijdens en na de training kunnen spierkrampen helpen voorkomen. Juiste trainingsprogressie en statische rekoefeningen na de training zullen DOMS helpen voorkomen en het bewegingsbereik behouden.

Bekijk ook:

Leave a Reply