Wat is het Keto-dieet?

Keto-dieet
Keto-dieet: Het ketogene dieet, of keto, is een koolhydraatarm, vetrijk dieet dat is gericht op de verhouding van macronutriënten die je consumeert om gewichtsverlies te bevorderen. De voorgestelde verhouding koolhydraten varieert tussen 5% en 10% van je totale calorie-inname. Sommige mensen verminderen hun suikerinname echter tot aanzienlijk lagere niveaus (1–3%) om hun resultaten te optimaliseren.
In dit artikel zullen we samenvatten hoe het keto-dieet werkt en enkele van de mogelijke bijwerkingen ervan bekijken.

Hoe werkt het ketogeen dieet?

Voor mensen die nog nooit van dit dieet hebben gehoord, kan het paradoxaal lijken dat te veel vet hen helpt om af te vallen. Onderzoekers bevestigden echter keer op keer de effectiviteit van dit dieet. Bovendien is de betrokken fysiologie behoorlijk intrigerend.

GezondheidGezondheid

Hier is hoe het gaat:

Nadat je de inname van koolhydraten tot minder dan 50 gram per dag hebt verminderd, schakelen je hepatocyten (d.w.z. levercellen) over op het gebruik van vetzuren als energiebron (in plaats van glucose).
De bijproducten van deze metabolische reacties staan ​​bekend als ketonlichamen, en dat is waar de naam van dit dieet vandaan komt. Om dit proces te laten plaatsvinden, moet je gedurende een periode (7-10 dagen) je van koolhydraten onthouden, waarin je lever de opgeslagen vormen van glucose (bijv. Collageen) uitput.
Zodra alle suiker in je lichaam is verbruikt, kom je in een toestand die ketose wordt genoemd. Als gevolg hiervan gaan je cellen vetzuren gebruiken om energie te produceren in plaats van glucose, wat uiteindelijk leidt tot aanzienlijk gewichtsverlies.

Wat zijn de bijwerkingen van het keto-dieet?

De meeste artsen beschouwen het ketogene dieet als relatief veilig. Sommige patiënten kunnen echter vervelende symptomen krijgen, vooral tijdens de eerste week. De reden hiervoor is simpel. Je berooft je lichaam van suiker, en het reageert daarop. Het zal even duren voordat je je op je gemak voelt bij een koolhydraatarme toestand.
In zeldzame gevallen treedt hypoglykemie (d.w.z. lage bloedsuikerspiegel) op, wat kan leiden tot verwarring, koude handen en voeten en beven. Als je ernstige of ongebruikelijke symptomen ervaart, neem dan zo snel mogelijk contact op met een (huis)arts.

De Keto-griep

Verreweg de ‘Keto-griep; zijn de meest voorkomende bijwerkingen van het ketogene dieet. Deze entiteit verwijst naar een verzameling tekenen en symptomen die lijken op de seizoensgriep. Typisch, de Keto-griep doet zich een paar dagen na het begin van je dieet voor.
De klinische presentatie omvat de volgende tekenen en symptomen:
  • Koorts
  • Hoofdpijn
  • Rillingen

 

  • Misselijkheid
  • Braken
  • Vermoeidheid

 

  • Artralgie (gewrichtspijn)
  • Myalgie (spierpijn)

GezondheidGezondheid

Helaas stoppen veel mensen met hun dieet zodra ze deze symptomen ervaren, wat jammer is omdat de keto-griep goedaardig is en na een paar dagen verdwijnt. Bovendien versnellen goede hydratatie en elektrolytsupplementen het herstel.
Volgens onderzoekers wordt de keto-griep veroorzaakt door de abrupte eliminatie van suiker uit het dieet. Uitdroging en een verstoorde elektrolytenbalans verergeren de situatie. Het ketogene dieet is wel een fantastisch eetpatroon dat een groot aantal gezondheidsvoordelen biedt, waaronder gewichtsverlies, cardiovasculaire gezondheidsoptimalisatie en verminderde ontsteking.
(Waarschuwing – Het keto-dieet is geen vervanging van gezonde, gevarieerde voeding. De keus om dit of welk ander dieet te volgen is volledig aan u zelf. PurpleChicken is niet verantwoordelijk voor eventuele negatieve gevolgen van dit dieet mocht u besluiten het dieet te volgen.)
Meer over sport en gezondheid zie je hier.

Leave a Reply