De voordelen van zwemmen

Zwemmen

Zwemmen – Je hebt misschien gehoord dat experts aanbevelen dat volwassenen elke week 150 minuten matige activiteit of 75 minuten krachtige activiteit krijgen. Zwemmen is een uitstekende manier om het hele lichaam en cardiovasculaire systeem te trainen. Een uurtje zwemmen verbrandt bijna net zoveel calorieën als hardlopen, zonder alle impact op je botten en gewrichten. Lees verder om meer te weten te komen over de voordelen van zwemmen en hoe u zwemmen in uw routine kunt opnemen.

Voordelen

1. Je werkt aan je hele lichaam

Een van de grootste voordelen van zwemmen is dat het echt je hele lichaam traint, van top tot teen. Zwemmen:

  • verhoogt de hartslag zonder het lichaam te belasten
  • het helpt met het tonen van de spieren
  • zwemmen bouwt kracht op
  • je bouwt uithoudingsvermogen op

Er zijn verschillende slagen die u kunt gebruiken om uw zwemtraining af te wisselen, waaronder:

  • schoolslag
  • rugslag
  • zijwaartse slag
  • vlinder
  • vrije stijl

Elk concentreert zich op verschillende spiergroepen en het water zorgt voor een zachte weerstand. Welke slag je ook zwemt, je gebruikt de meeste van je spiergroepen om je lichaam door het water te bewegen.
SportSport

2. Zwemmen helpt je hele systeem

Terwijl je spieren goed worden getraind, doet je cardiovasculaire systeem dat ook. Zwemmen maakt je hart en longen sterk. Zwemmen is zo goed voor je dat onderzoekers delen dat het zelfs je risico op overlijden kan verkleinen. In vergelijking met inactieve mensen hebben zwemmers ongeveer de helft van het risico op overlijden. Enkele andere onderzoeken hebben aangetoond dat zwemmen kan helpen de bloeddruk te verlagen en de bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

3. Is geschikt voor mensen met verwondingen, artritis en andere aandoeningen

Zwemmen

Zwemmen kan een veilige trainingsoptie zijn voor mensen met:

  • artritis
  • letsel
  • onbekwaamheid
  • andere problemen die oefeningen met een hoge impact moeilijk maken

Het kan zelfs helpen om een ​​deel van de pijn te verminderen of het herstel van een blessure te verbeteren. Een studie toonde aan dat mensen met artrose een significante vermindering van gewrichtspijn en stijfheid rapporteerden, en minder fysieke beperkingen ondervonden na activiteiten zoals zwemmen en fietsen.

Nog interessanter was dat er weinig tot geen verschil was in de voordelen tussen de twee groepen. Zwemmen lijkt dus veel van dezelfde voordelen te hebben als vaak voorgeschreven landoefeningen. Als je niet-zwemmende wateractiviteiten wilt, probeer dan deze wateraccijnzen voor mensen met artritis.

4. Goede optie voor mensen met astma

De vochtige omgeving van binnenzwembaden maakt het een geweldige activiteit voor mensen met astma. Niet alleen dat, maar ademhalingsoefeningen die bij de sport horen, zoals je adem inhouden, kunnen je helpen om je longcapaciteit te vergroten en controle over je ademhaling te krijgen.

Sommige onderzoeken suggereren dat zwemmen het risico op astma kan verhogen vanwege de chemicaliën die worden gebruikt om zwembaden te behandelen. Praat met je arts over de mogelijke risico’s van zwemmen als je astma hebt, en zoek, indien mogelijk, naar een zwembad dat zout water gebruikt in plaats van chloor.

5. Ook gunstig voor mensen met MS

Mensen met multiple sclerose (MS) kunnen zwemmen ook gunstig vinden. Water maakt de ledematen drijvend en helpt ze te ondersteunen tijdens het sporten. Water zorgt ook voor een lichte weerstand.

In één onderzoek resulteerde een zwemprogramma van 20 weken in een significante vermindering van pijn bij mensen met MS. Deze mensen vertoonden ook verbeteringen met symptomen als vermoeidheid, depressie en handicap. Lees meer over watertherapie voor MS. SportSport

6. Weg met de calorieën

Zwemmen is een efficiënte manier om calorieën te verbranden. Je verbrandt ongeveer 423 calorieën per uur tijdens het zwemmen in een laag of gematigd tempo. Je kan tot 715 calorieën per uur verbranden tijdens het zwemmen in een krachtiger tempo.

Om deze cijfers te vergelijken met andere populaire activiteiten met weinig impact, zou je ongeveer 314 calorieën verbranden als je 60 minuten met 5 km/u per uur liep. Yoga verbrandt misschien slechts 183 calorieën per uur. En de crosstrainer verbrandt in dat uur misschien maar 365 calorieën.

7. Zwemmen verbetert de slaap

Het kan ervoor zorgen dat je ‘s nachts beter slaapt. In een studie over oudere volwassenen met slapeloosheid rapporteerden de deelnemers zowel een verbetering van de kwaliteit van leven als een betere slaap na regelmatige aërobe oefeningen.

Bijna 50 procent van de ouderen ervaart een zekere mate van slapeloosheid, dus dit is uitstekend nieuws. Het onderzoek richtte zich op alle soorten aërobe oefeningen, inclusief de crosstrainer, Stairmaster, fiets, zwembad en oefeningsvideo’s.

Het is toegankelijk voor een breed scala aan mensen die te maken hebben met fysieke problemen die andere oefeningen, zoals hardlopen, minder aantrekkelijk maken. Dat kan het een goede keuze maken voor oudere volwassenen die hun slaap willen verbeteren.

8. Verhoogt het humeur

Onderzoekers hebben een kleine groep mensen met dementie geëvalueerd en zagen een verbetering van de stemming na deelname aan een waterprogramma van 12 weken. Zwemmen en watertraining zijn niet alleen psychologisch gunstig voor mensen met dementie. Het is aangetoond dat lichaamsbeweging ook de stemming bij andere mensen verbetert.

9. Helpt bij het beheersen van stress

Onderzoekers onderzochten een groep zwemmers vlak voor en na het zwemmen bij een YMCA in New Taipei City, Taiwan. Van de 101 ondervraagde mensen meldden 44 dat ze licht depressief waren en zich stress voelden in verband met een snel leven. Na het zwemmen nam het aantal mensen dat zich nog steeds gestrest voelde, af tot slechts acht.

Hoewel er op dit gebied meer onderzoek moet worden gedaan, concluderen de onderzoekers dat zwemmen een potentieel krachtige manier is om snel stress te verminderen. SportSport

10. Veilig tijdens de zwangerschap

Zwangere vrouwen en hun baby’s kunnen ook prachtige beloningen plukken door te zwemmen. In een onderzoek bij dieren bleek dat het zwemmen van een moederrat de hersenontwikkeling bij haar nakomelingen veranderde. Het kan baby’s zelfs beschermen tegen een type neurologisch probleem dat hypoxie-ischemie wordt genoemd, maar er is meer onderzoek nodig. Afgezien van de mogelijke voordelen voor het kind, is zwemmen een activiteit die in alle drie de trimesters kan worden uitgevoerd.

Een andere studie laat geen nadelige effecten zien van zwemmen in zwembaden met chloor tijdens de zwangerschap. Zwangere vrouwen die tijdens hun vroege tot middenzwangerschap zwommen, hadden zelfs een lager risico op vroegtijdige bevalling en aangeboren afwijkingen.

Houd er rekening mee dat zwemmen over het algemeen als veilig wordt beschouwd tijdens de zwangerschap, maar dat sommige vrouwen activiteitbeperkingen kunnen hebben vanwege complicaties tijdens de zwangerschap. Praat met je arts voordat je met nieuwe trainingsprogramma’s begint tijdens de zwangerschap, en als je complicaties hebt, vraag dan naar activiteiten die veilig zijn.

Bekijk ook:

Leave a Reply