PurpleChicken – tips voor beginnende hardlopers

PurpleChicken – tips voor beginnende hardlopers: wat je moet weten als je begint met hardlopen. Als je net bent begonnen met hardlopen, sta je voor een schok: er komt iets meer bij kijken dan de ene voet voor de andere te plaatsen. Met deze 10 tips hebben we je echter gedekt. Op een dag heb je een gebrek aan motivatie, op andere heb je de meest pijnlijke blaren en maak je waarschijnlijk fouten, zoals hardlopen in een paar niet-hardloopschoenen.

Dat geeft natuurlijk niets, we zijn op een bepaald moment allemaal beginners. Om je echter te helpen een betere hardloper te worden en je te beschermen tegen hardloopblessures, heeft PurpleChicken tien essentiële tips samengesteld.

 

Als je niet kunt rennen, loop dan

Relatief eenvoudig, we weten het. Als je echter moeite hebt om te rennen, loop dan. Elke beweging is goed, vooral als je niet regelmatig cardio doet of niet traint. Om fitter te worden en je aerobe uithoudingsvermogen te vergroten, voeg je ren- / wandelpauzes toe.

Ren bijvoorbeeld een minuut en loop dan een minuut. Herhaal dit maximaal dertig minuten totdat je het hele ding kunt uitvoeren. Het zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, maar het zal je uiteindelijk wel helpen om een ​​volwaardig onderdeel te worden van de ‘ietwat gekke’ hardloopploeg.SportSport

 Investeer in een paar goede hardloopschoenen

Een van de belangrijkste fouten die ik beginners vaak zie maken, is hardlopen in schoenen en sneakers die niet gemaakt zijn om te rennen. Laat het omgekeerde achterwege en kies voor een gespecialiseerd paar – zoek schoenen die zijn vervaardigd door populaire merken zoals Nike, Asics, New Balance en Adidas. De Nike Revolution 5 hardloopschoenen voor dames uit de afbeelding kun je hier gelijk bestellen voor nog geen 55 euro. De heren Adidas Duramo 9 hardloopschoenen uit de afbeelding kun je hier bestellen voor nog geen 60 euro.

Tip: Trek je nieuwe hardloopschoenen aan om blaren, algemeen ongemak of zelfs letsel te voorkomen. Je kunt dit doen door ze in huis of naar de winkel te dragen voordat je er daadwerkelijk in rent.

Houd je voortgang bij

Als beginner is vooruitgang vooruitgang. Het valt niet te ontkennen. PurpleChicken raad je echter aan je voortgang bij te houden, zodat je kunt terugkijken en kunt zien hoe ver je werkelijk bent gekomen.

Je hebt meerdere tracking-opties, of je nu kiest voor ouderwetse pen en papier, een Excel-spreadsheet of een app zoals Strava.

Tip: maak bij het bijhouden notities zoals afgelegde afstand, tijd besteed aan hardlopen (en lopen), hoe je je voelde tijdens het hardlopen en of je nog meer te geven hebt.SportSport

Vier kleine overwinningen

PurpleChicken

Om de motivatie te vergroten en je aan te moedigen dag in dag uit, week na week te verschijnen, raad PurpleChicken je aan om kleine overwinningen te vieren. Dit is een vaak over het hoofd gezien onderdeel van training in veel sporten.

Of je nu je eerste tien minuten hebt gelopen zonder wandelpauzes, dertig minuten hebt gelopen of je eerste halve marathon hebt voltooid, neem de tijd om het te vieren. Schenk jezelf een glas champagne in, ga naar je favoriete restaurant of eet je favoriete chocolade op de bank, terwijl je Breaking Bad opnieuw bekijkt. De keuze is aan jou, vergeet niet om op de een of andere manier iets te vieren.

Draag geen oude katoenen sokken

Hoewel je gewone katoenen sokken kunt gebruiken, kan dit blaren of algemeen ongemak veroorzaken. In plaats daarvan kun je beter hardlopen in een paar gespecialiseerde trainings- of hardloopsokken. Als je met een goed paar sokken loopt, blijven je voeten droog en gezond en loop je minder risico op blaren.

Als je de hersteltijden wilt verkorten en de prestaties wilt verbeteren, overweeg dan om te investeren in een paar compressiekousen.

PurpleChicken hardloop tip: Ren samen

PurpleChicken

Als je worstelt met motivatie, overweeg dan om met een vriend of vriendin te hardlopen of om lid te worden van een lokale hardloopgroep. Dit vergroot de verantwoordingsplicht, waardoor de motivatie toeneemt om te verschijnen, in die run te komen en je in staat te stellen een betere hardloper te worden.

Het is echter belangrijk om realistisch te zijn. Plan geen afspraak met een vriend om op zondagochtend om 5 uur ‘s ochtends te rennen als jullie allebei weten dat jullie geen van beiden zullen komen opdagen. Wees realistisch en laat de andere niet hangen.

Overdrijf het niet

Veel beginnende hardlopers krijgen de ‘hardloopbug’ al vroeg te zien. Het enige waar ze aan kunnen denken, is hardlopen – ze lezen artikelen (net als jij), boeken, kijken naar documentaires en plannen hun deelname aan de volgende Olympische Spelen.

Er is echter zoiets als te veel rennen, vooral als je nog maar net bent begonnen. Beperk je runs tot twee tot drie per week, en verhoog dit langzaam naarmate de tijd verstrijkt. Hoe vaak je ook hardloopt, je ​moet altijd minimaal één tot twee rustdagen per week inlassen. Dit vermindert het risico op blessures en geeft je lichaam de broodnodige tijd om te herstellen, waardoor je een betere en snellere hardloper wordt.

Tip: als algemene vuistregel: vermijd het verhogen van je wekelijkse aantal kilometers met niet meer dan tien procent per week. Dit vermindert het risico op blessures en overtraining.

Benadruk herstel

Zoals eerder vermeld, is herstel net zo belangrijk als hardlopen. Veel beginners zijn hierdoor verbaasd en roepen vaak de vraag op: als ik niet ren, hoe kan ik dan sneller worden? Het antwoord ligt in herstellen. Als we hard trainen, moet ons lichaam worden gerepareerd en opnieuw opgebouwd – dit is wanneer aanpassingen worden gemaakt, waardoor je sneller en verder kunt rennen.SportSport

 

Vermijd harde oppervlakken

De gemiddelde hardloper landt met twee tot drie keer zijn lichaamsgewicht dat door zijn gewrichten en ligamenten gaat. Dit verhoogt de druk op je knieën, enkels en andere gewrichten en verhoogt dus het risico op letsel.

Overweeg om zo vaak mogelijk op zachtere oppervlakken te rennen – ga naar het plaatselijke park, ga de paden op, of ren op het strand of zacht zand als je geluk hebt.

Geef niet op

En het allerbelangrijkste: geef niet op! Als het in het begin niet lukt, probeer het en probeer het opnieuw. Hardlopen is een zware sport en niet voor angsthazen. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, zul je er snel van gaan houden.

Geef niet op, houd je voortgang bij en geniet van elke run (of wandeling).

Meer sport van PurpleChicken zie je hier.

Bekijk ook:

Leave a Reply