Hoe werken proteïnenpoeders

proteïnenpoeders

Ontdek precies hoe proteïnenpoeders werken en wat de voordelen zijn van het gebruik ervan. Proteïnen zijn ongelooflijk belangrijk voor de gezondheid. Het is een essentiële macronutriënt die helpt bij het ontwikkelen van spieren, het herstellen van weefsel en het produceren van enzymen en hormonen.

Met dit in gedachten heeft de voedingsindustrie proteïnensupplementen zoals poeders ontwikkeld om consumenten wereldwijd te helpen aan hun noodzakelijke dagelijkse inname te voldoen. Met hun veelbelovende voordelen is het geen wonder dat proteïnenpoeders de afgelopen jaren eindeloos geprezen zijn.

Proteïnenpoeders: een inleiding

Proteïnenpoeders ook wel eiwitpoeders zijn er in verschillende soorten. De drie meest voorkomende zijn wei, soja en caseïne-eiwit. Wei-eiwit, een eiwit op basis van melk, wordt meestal gebruikt omdat het snel wordt opgenomen en wordt beschouwd als een compleet eiwit dat de negen essentiële aminozuren herbergt. Deze aminozuren kunnen direct door je lichaam worden opgenomen.

Bovendien zijn eiwitpoeders nu gemakkelijk verkrijgbaar in voorgemengde, kant-en-klare supplementen in verschillende markten en online winkels. Dit kan een voordeel worden als je geen toegang hebt tot hoogwaardige eiwitbronnen of niet in staat bent om alleen via maaltijden aan je dagelijkse eiwitbehoefte te voldoen.

Te midden van dit alles is het nog steeds cruciaal om jezelf te leren hoe eiwitpoeders werken.

Het helpt bij het opbouwen van spieren

proteïnenpoeders

Eiwitpoeders zijn een waar ding geworden in de gezondheidsregimes van atleten en fitnessliefhebbers. Het is een cruciaal onderdeel van hun dieet en de sleutel tot het opbouwen en behouden van lichaamsweefsels, met name spierweefsel.

Atleten en gewichtheffers moeten mogelijk hun algemene eiwitinname overschrijden. Onderzoek toont aan dat atleten met intensieve trainingsprogramma’s baat kunnen hebben bij het verwerven van ongeveer tweemaal de aanbevolen dagelijkse inname van eiwitten, variërend van 1,4 tot 2,0 g per kg lichaamsgewicht.

Gelukkig zijn proteïnenpoeders nu verkrijgbaar in verschillende vormen, zoals shakes, repen, vloeistoffen en dergelijke. Meerdere schepjes proteïnenpoeder kunnen echt een verschil maken in spierontwikkeling.

Bovendien, voor veganisten of bepaalde mensen die wei-eiwit niet kunnen verdragen, zijn plantaardige opties de juiste keuze. Supplementen kunnen handige alternatieven voor dit probleem worden. Van proteïnenpoeders wordt beweerd dat ze de spierontwikkeling stimuleren op dezelfde manier als wei-eiwit.

Merk op dat de beste veganistische eiwitpoeders degenen zijn die van hoge kwaliteit zijn en redelijk geprijsd zijn. Gelukkig kunnen deze zowel via fysieke als online gezondheidswinkels worden gekocht.

Versnel herstel na de training

Afgezien van de bijdrage aan spiergroei, kan eiwit helpen bij het herstellen van beschadigde spieren en weefsels als gevolg van intensieve trainingen of trainingen.

Studies beweren dat het consumeren van eiwitsupplementen na het sporten spierbeschadiging kan minimaliseren en zowel de spierprestaties als de spiereiwitsynthese kan verbeteren. Dit eiwit wordt afgebroken tot aminozuren die vervolgens door je spieren worden gebruikt na een krachttraining.

Om deze reden gebruiken atleten meestal eiwitpoeders om de genezing van pijn na de training en spiervermoeidheid te versnellen. Naast uw eiwitshake kun je ook eiwitrijke maaltijden in je dieet opnemen. Je kunt lezen over de beste soorten eiwitten voor consumptie na de training om hier meer over te weten te komen.

Afgezien van de herstellende eigenschappen, kan een verhoogde eiwitinname je spieren meer tijd geven om weer op te bouwen en sneller te groeien.

Het is ook de moeite waard om in gedachten te houden dat het ook uiterst belangrijk is om vóór de training de juiste koolhydraten bij te tanken.

Het verhoogt je metabolisme

Het eten van meer eiwitten kan je stofwisseling versnellen. Eiwit bevordert de thermische werking van voeding (TEF). Volgens Helen West, RD, verhoogt dit fenomeen je stofwisseling met 15-30%, vergeleken met 5-10% voor koolhydraten en 0-3% voor vetten.

Metabolisme verwijst naar alle chemische reacties die ervoor zorgen dat het lichaam optimaal blijft functioneren. Aan de andere kant wordt de stofwisseling gedefinieerd als het aantal calorieën dat je verbrandt.

Bovendien kan een eiwitrijk dieet, vooral in combinatie met krachttraining, je stofwisseling versnellen, omdat spieren meer calorieën verbranden dan vet. Om dit te vergemakkelijken, voegen eiwitpoeders meer eiwitten toe aan uw dieet.

Een verhoog het gevoel van volheid

Het consumeren van eiwitrijk voedsel en het nemen van supplementen kan ervoor zorgen dat je je langere tijd verzadigd voelt. Volheid kan helpen bij het reguleren van portiegroottes en bevordert minder snacken of te veel eten. Al deze factoren kunnen je dus helpen om een ​​gezond gewicht te behouden.

Albert Matheny, M.S., R.D., C.S.C.S., van SoHo Strength Lab en Promix Nutrition meldden dat een eiwitsnack zoals een eiwitshake je verzadigd kan houden, wat je bijgevolg kan helpen hongergevoelens onder controle te houden. Het kan je ook helpen om het verlangen naar ongezonde snacks te beheersen of de gewoonte om te veel te eten te stoppen wanneer je eindelijk je volgende maaltijd hebt.

Ze helpen lichaamsvet kwijt te raken

Gavin van de Walle, MS, RD, meldde dat een overzicht van negen onderzoeken beweerde dat mensen met overgewicht of obesitas die wei-eiwitsupplementen gebruikten meer gewicht hebben verloren en meer spiermassa hebben gekregen dan degenen die dat niet deden.

Bovendien bleek uit dezelfde recensie dat gebruikers van wei-eiwitten opmerkelijke verbeteringen in de bloeddruk, de controle van de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte ondervonden. Deze voordelen van gewichtsverlies zijn te danken aan het vermogen van wei-eiwit om de eetlust te verminderen en het gevoel van volheid gedurende de dag te vergroten.

Proteïnenpoeders als aanvulling

Voedingssupplementen zijn bedoeld om je te helpen je huidige voedingspatroon aan te vullen of te verbeteren. Adam M. Gonzalez, Ph.D., C.S.C.S., assistent-professor in de afdeling gezondheidsberoepen aan de Hofstra University, verklaarde dat de vereiste hoeveelheid eiwit voor elk individu afhankelijk is van hun biologie, levensstijl en doelen. Proteïnenpoeders zijn vooral een hulp als aanvulling van een gezond en gevarieerd dieet.

Evenzo is er een aanbevolen dagelijkse eiwitinname voor mensen in verschillende leeftijdsgroepen. Er werd gemeld dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwit voor mensen van 19 jaar en ouder 46 g is voor vrouwen en 56 g voor mannen.

Bovendien kan overmatig eiwit schadelijk zijn voor je nieren, omdat dit kan bijdragen aan uitdroging. Om dit te voorkomen, moet je ervoor zorgen dat je in eerste instantie eiwitrijk voedsel uit je dieet consumeert voordat je supplementen inneemt. Zorg er ook voor dat je weet wat je vereiste dagelijkse eiwitinname is om overconsumptie te voorkomen.

Merk op dat elk individu anders reageert op eiwitsupplementen. Zoek dit niet alleen uit, vooral niet als je reeds bestaande medische aandoeningen hebt. Bij twijfel is het verstandig contact op te nemen met een zorgverlener die  kan helpen bij het samenstellen van een persoonlijk dieetplan.

Proteïnenpoeders – Conclusie

Vanwege de brede opties om uit te kiezen, zijn eiwitpoeders een go-to-supplement geworden door veel fitnessliefhebbers, atleten en dergelijke. Te midden van hun veelbelovende effecten, is het het beste om je voedingsbehoeften te kennen en een voedingsdeskundige te raadplegen voordat je deze in je regime gaat opnemen.

Bekijk ook:

Leave a Reply