Pleasure review

Pleasure review

Pleasure review – gedurfd, expliciet en ambitieus LA-pornodrama. In het sterke debuut van de Zweedse filmmaker Ninja Thyberg ontdekt een jonge vrouw een moeilijke, door mannen gedomineerde industrie terwijl ze streeft naar de status van ultime-pornoster.

Het observerende oog van Pleasure, een ambitieus Sundance-debuut van de Zweedse filmmaker Ninja Thyberg, is zo transactioneel, tegelijk meedogenloos en recessief, dat je de eerste 10 minuten van dit drama over de Amerikaanse pornofilmindustrie zou kunnen aanzien voor een documentaire.

“Business or Pleasure?” vraagt ​​de douanebeambte aan de 19-jarige Zweedse bezoeker Bella Cherry als ze het land binnenkomt met een droom om pornoster te worden. Ze antwoordt leeg, “Pleasure”, maar de openingsmomenten van de film zijn allemaal zakelijk: een volledige frontale, ingezoomde opname van Bella’s delicate evenwichtsoefening in de douche terwijl ze haar vagina scheert voor een shoot. Bella bevestigt haar geboortedatum (1999), overeengekomen beloning ($ 900 voor het spelen van onschuldige maagd in meisjesporno), en stemt ermee in een seksueel expliciete handeling uit te voeren voor een contract. De felle verlichting van professionele shoots, speelse plagen van de crew wanneer Bella, die voor het eerst optreedt, in de war raakt door het gebruik van een douche.

Pleasure review – de harde wereld van de porno

Deze gevoeligheid voor arbeid, logistiek – een gezonde waardering voor verdiende kennis en expertise, Thybergs scherpe oog voor de kleine handelingen en details van “het bedrijf” – maakt Pleasure tot een veel interessantere, aangrijpende en verfrissende film dan het onderwerp doet vermoeden. Het is een vaak subtiele (zelfs in de vele XXX-rated shots) en heimelijke studie van een industrie die is gebouwd op expliciete, agressieve beelden, een arresterende film die, hoewel hij niet blijft hangen, gelukkig scheidt tussen het legitieme werk van porno voor volwassenen artiesten en de giftigheid, vrouwenhaat en misbruik die de door mannen gedomineerde industrie laat etteren en verscheuren.

Pleasure neemt een rondleiding door de porno-industrie van eind 2010 – gecertificeerde, competitieve bureaus en Instagram-volgers, met camera’s gevulde feesten en fanconventies – door de opkomst van Bella, vredig mooi met ijsblauwe ogen en een ijzigere blik, het type meisje dat brutaal grappen over haar vader die haar verkrachtte als een motivatie om porno te gaan gebruiken, maar houdt zichzelf, ambitie speelde dicht bij haar borst. Bella, een fascinerende mix van jeugdig overmoedigheid en naïviteit, klimt snel op van beginnend artiest met grenzen voor beginners (ze doet nog geen anaal, vertelt ze een castingagent, omdat ze net begint) tot riskante ladderklimmer. De weg die botst op de contouren van een losjes gereguleerde, aan Hollywood grenzende industrie die net zo royaal is voor misbruik – en beste zakelijke praktijken – als de volgende.

Bella en haar huisgenoten, met name de in Florida geboren, nietsontziende mede-rookie Joy die haar gids en beste vriend wordt, wisselen roddels uit over wie een klootzak is, met welke mannelijke agenten ze hebben geslapen voor een baan, hoe je je meest flatterende hoeken in fotoshoots. Ze adviseren Bella over de status van de “Spiegler-meisjes”, geselecteerde acteurs onder de Ari Emanuel van volwassen filmagenten, Mark Spiegler (die zichzelf speelt) die de hogere echelon van pornosterren bezetten.

Vastbesloten om zijn selectie te maken, volgt Bella een strategie van meedogenloos pragmatisme, waarbij ze ruwer materiaal aanneemt, te beginnen met een BDSM-shoot – de enige van de vele afgebeelde die door een vrouw wordt geregisseerd – waarin Bella met touw wordt vastgebonden en geslagen. Toch wordt de ruwheid van het pornomateriaal gecompenseerd door de professionaliteit en het medeleven van de shoot. De crew voorziet Bella regelmatig van water en checkt bij haar in, neemt verschillende veiligheidswoorden door en choreografeert zorgvuldig de scène.

Pleasure review – Een duik in het diepe

Dat staat in schril contrast met een volgende shoot, dit keer door een mannelijke regisseur, waarin Bella wordt begroet en summier wordt onderworpen aan “ruw” materiaal door twee mannelijke acteurs, zonder waarschuwing voor de choreografie (klappen, spugen, stikken), geen vermelding veiligheidswoorden, en geen verwachting van iets behalve dat Bella alles accepteert wat ze heeft gekregen (“Het voelt goed om ja te zeggen, toch?”, zegt de regisseur tegen haar terwijl hij haar dwingt om door te gaan met de scène die haar paniek onderbreekt).

De gewelddadige scène is, onder leiding van Thyberg, misselijkmakend, aangezien de camera verschuift van een consensuele, wederzijdse opening – de plaats van Bella’s blik – naar dekmantel voor misbruik als uitvoering. Pleasure is in het algemeen een behendige aanraking met het arsenaal aan emoties en ervaringen die vrouwen in de industrie op het werk vaak tegenkomen. Trauma is helaas een prominente, van intimidatie op de set tot de fetisjisering van zogenaamde “interraciale” porno (“het klinkt racistisch omdat het racistisch is”, vertelt een van de zwarte mannelijke artiesten aan Bella), waaraan Bella deelneemt als een manier om haar moed te bewijzen (het was een scène met dubbele penetratie) en een betere representatie te verkrijgen, voor de troebele dissociatieve toestand waarin Bella terechtkomt tijdens ruwere shoots als zowel traumarespons, coping-methode als teken van begrenzing snappen alles in één.

Maar de belangrijkste doorgang is het werk, hier niet neerbuigend of afgewezen, aangezien Thyberg meer voor de hand liggende complotten schuwde die een mindere regisseur, of een mannelijke, waarschijnlijk zou nastreven – Bella’s moeder die haar nieuwe roeping ontdekt, bijvoorbeeld, of een standaardscène van een aantal niet-industriële man die slecht reageert op haar werk, of in plaats daarvan vertrouwt op een ongecompliceerde seksuele aanval buiten kantooruren voor motiverende trauma’s.

Pleasure review – Kleedkamerpraat

Kappel speelt een opmerkelijk moeilijke rol voor haar eerste speelfilm, een die een dubbele uitvoering vereist en de fijne kalibratie van naïeve schroom met onverschrokken ambitie, en hoewel er momenten van leegte zijn waar je niet helemaal zeker weet wat Bella denkt – misschien, een wonderen, ze weet het zelf nog niet – het groentje is klaar voor de taak. Dat geldt ook voor de talrijke volwassen filmacteurs die hier als zichzelf verschijnen of een licht fictieve versie van hun carrière aannemen, waardoor Pleasure wordt doordrenkt met een opvallend, verfrissend gevoel voor realisme. Zijn kleedkamerpraat, om zo te zeggen, over verkleden en het spelen van het industriespel zijn verreweg de beste momenten van de film.

Wat de rust van Pleasure’s eindland des te teleurstellender maakt… Er zijn sterke thema’s in de open, aan de draden hangende slotscènes – dat integriteit voortkomt uit hoe men vrienden en collega’s behandelt, dat succes en ambitie kunnen uithollen (zoals in elke branche), en vooral hoe de giftige mannelijke kijk op uitbuiting en recht op rechten zal alles aantasten wat het aanraakt, of het nu gaat om de banden met teamgenoten, een gezond gevoel van competitie of respect voor jezelf. Het is een glibberig gevoel van keuzevrijheid waar Thyberg geen vat op kan houden, en de film glijdt in een provocerend, zij het meer gedempt dan het zou moeten zijn.

Bekijk ook: