Veilig online Yogalessen volgen

Veilig online Yogalessen volgen – Studio’s gaan open, maar online yogalessen zijn er om te blijven. Hier leest je hoe je jezelf kunt beschermen tegen letsel wanneer je leraar op een scherm staat. Tijdens het hoogtepunt van de pandemie verving online yoga bijna overal de sessies in de studio – en fitnessboekingsplatforms zagen een toename in het aantal mensen dat yoga aan hun wellnessroutine toevoegde. Dat is niet verwonderlijk. Onderzoek toont aan dat yoga mensen heeft geholpen om de stress en isolatie van lockdown te beheersen.

Naarmate de pandemie afneemt en yogastudio’s weer opengaan, zullen sommige bedrijven online opties blijven aanbieden. Virtuele lessen zijn niet alleen handig voor cliënten, maar ze openen ook een deur voor mensen die nieuw zijn in de praktijk en misschien in de privacy van hun huis willen beginnen.

Yoga is over het algemeen veilig, maar blessures kunnen optreden als je je lichaam beweegt op manieren die je misschien niet kent. Yoga beoefend zonder toezicht is in verband gebracht met verhoogde risico’s, volgens het National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH), en meldingen van yoga-gerelateerde verwondingen verdubbelden van 2001 tot 2014, volgens een studie uit 2016 gepubliceerd in de Orthopaedic Journal of Sports Geneesmiddel. Verstuikingen en verrekkingen kwamen het meest voor, evenals verwondingen aan de romp, de nek en de polsen. Oudere beoefenaars waren het meest vatbaar voor blessures.

Als je yoga online of live-virtuele lessen beoefent, oefen dan met zorg. Hier zijn enkele tips om je te helpen blessures te voorkomen en veilig te blijven.

Veilig online Yogalessen volgen – Vind een yogastijl die bij je past

Neem de Vinyasa-stijl, wat een uitdaging kan zijn voor een beginner. Misschien wil je beginnen met een beoefening die zachtaardig en gericht is op afstemming. Zoek naar instructeurs die Iyengar, Sivananda, Kripalu of andere vormen leren die je tijd geven om elke pose binnen te gaan en te verkennen. Gebruik ook indien nodig de juiste hulpmiddelen, een goede mat e.d. Kijk bijvoorbeeld eens naar onze Alles voor Yoga hier kun je alles vinden om van de yogales en succes te maken.

Forceer niets

Murphy zegt dat afbeeldingen van yoga op sociale media overbelastingsblessures kunnen aanmoedigen. Ze laten deze foto’s zien waarop mensen hun benen achter hun hoofd zetten en hun lichaam draaien en al dit soort verdraaiingen. Maar daar gaat yoga niet over. Yoga is volledig persoonlijk. De studie van Orthopaedic Journal ontmoedigt iedereen om houdingen aan te nemen waarvan ze denken dat ze hun fysieke beperkingen te boven gaan.

Vermijd hoofd- en schouderstands

Het National Center for Complementary and Integrative Health waarschuwt voor het oefenen van houdingen die druk uitoefenen op de nek en wervelkolom, vooral voor beginners. In haar nieuwste boek Yoga Myths: What You Need to Learn and Unlearn for a Safe and Healthy Yoga Practice, waarschuwt Judith Hanson Lasater tegen deze houdingen voor mensen met aandoeningen zoals hypertensie, zure reflux, losstaand netvlies of glaucoom, of artritis in de nek, evenals als je zwanger bent, onlangs bent bevallen of als je een operatie ondergaan hebt.

Vraag je leraar om een ​​virtuele les aan te bevelen

Zoek naar instructeurs die posevariaties aanbieden, een schijnbaar eenvoudige pose als Adho Mukha Svanasana (naar beneden gerichte hond) kan je het risico op letsel opleveren als je bijvoorbeeld polsproblemen hebt. Een goede online leraar zal een alternatief voorstellen, zoals Child’s Pose of Puppy Pose. Zelfs krachtig ademhalen en de lotushouding kunnen letsel veroorzaken, aldus het NCCIH-rapport. Je online leraar moet alternatieven voorstellen voor de meeste houdingen en je aanmoedigen om je af te melden voor alles wat ongemakkelijk aanvoelt.

Zelfstandig onderzoek doen

Naast lessenreeksen bieden veel online yoga-instructeurs korte, instructieve tutorials over specifieke houdingen (zoals deze Down-Dog-les met yoga-expert Adriene Mishler of deze Wheel Pose-tips van Lizette Pompa). Door specifieke houdingen te oefenen, kun je de details vastleggen, zodat je zeker weet dat je het veilig doet wanneer het deel uitmaakt van een online yogareeks.

Luister naar je lichaam

Yoga-beginners zien foto’s en demonstraties van gecompliceerde houdingen en denken dat ze die asana’s moeten proberen. Maar dat is niet zo. Als een pose niet werkt voor je lichaam, forceer het dan niet. “als [de pose] niet goed voor je voelt, doe het dan niet.”

Bekijk ook:

Leave a Reply