Lichaamsbeweging, voedsel en het immuunsysteem

Lichaamsbeweging, voedsel en het immuunsysteem

Lichaamsbeweging, voedsel en het immuunsysteem – Wat is de rol van lichaamsbeweging en voedsel bij het versterken van het immuunsysteem? Regelmatige lichaamsbeweging en lichaamsbeweging zijn essentieel als je een goede gezondheid wilt behouden en het immuunsysteem van het lichaam wil versterken.

De toegang tot moderne technologie heeft deze taak echter veel moeilijker gemaakt. Studies hebben aangetoond dat mensen nu meer tijd zittend doorbrengen met het kijken naar hun telefoon dan met handmatig werk.

Als je bijvoorbeeld naar je werk gaat, rij je met de auto of neemt je het openbaar vervoer. Als het op entertainment aankomt, kijk je waarschijnlijk liever tv of speel je een computerspel dan iets proactiefs te doen. Bovendien vereisen veel banen tegenwoordig veel minder fysieke inspanning in vergelijking met de werkplektaken die door de vorige generatie werden uitgevoerd. Zelfs alledaagse activiteiten zoals het kopen van voedsel zijn gemakkelijker geworden door de komst van online winkelen.

Als gevolg van deze gedragsveranderingen zijn mensen veel meer sedentair geworden. Dit levert echter een probleem op omdat zulke lange perioden van inactiviteit slecht zijn voor de gezondheid, aangezien dit soort dagelijkse routine de kansen op het ontwikkelen van een ziekte, zoals diabetes of hartaandoeningen, vergroot.

Gelukkig is het nog niet te laat om je sedentaire gedrag op te geven en een actieve levensstijl na te streven. Je kunt dit zelfs op een natuurlijke manier doen, het vereist slechts een klein beetje van je tijd en moeite.

Lichaamsbeweging is het beste medicijn

Regelmatige lichaamsbeweging kan je verschillende gezondheidsvoordelen opleveren, variërend van stemmingsverbetering tot fysieke fitheid. Het belangrijkste is dat het ook je immuunsysteem kan versterken.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van sporten?

Lichaamsbeweging kan je immuunsysteem versterken
Door het lichaam actief te houden, kun je het  immuunsysteem op verschillende manieren versterken. Oefening kan bijvoorbeeld zorgen voor:

  • Verhooging van de bloedstroom
  • Verwijdering van bacteriën uit de luchtwegen van het lichaam
  • Een boost van je antistoffen
  • Hulp bij het bestrijden van infecties
  • Minder stresshormonen

Experts hebben gesuggereerd dat regelmatige lichaamsbeweging, zoals persoonlijke trainingssessies, ook ontstekingen kan verminderen, waardoor het immuunsysteem veel beter kan presteren. Terwijl acute ontsteking een typische lichamelijke reactie op letsel is, kan chronische ontsteking het immuunsysteem juist vertragen.

Vanuit medisch oogpunt kan dagelijkse lichaamsbeweging het risico op een van de volgende aandoeningen aanzienlijk verminderen:

  • Accidentele valpartijen (vooral bij oudere volwassenen)
  • Artritis
  • Kanker
  • Depressie
  • Dementie
  • Suikerziekte
  • Hartziekte of beroerte

Het ondersteunt je mentale gezondheid

Het nastreven van een actieve levensstijl is een uitstekende manier om je geestelijke gezondheid te behouden en te verbeteren. Wanneer je sport, komt er endorfine vrij in de hersenen, wat positieve emoties teweegbrengt. Regelmatige lichaamsbeweging kan ook het zelfvertrouwen vergroten en je slaapgewoonten verbeteren. Daarnaast geniet je van tal van andere voordelen, zoals:

  • Verminderde niveaus van stress en mentale vermoeidheid
  • Een natuurlijke energieboost
  • Gevoel iets bereikt te hebben
  • Het vermogen om gefocust en gemotiveerd te blijven
  • Verminderde kans op boos of gefrustreerd voelen
  • Een gezonde eetlust

Als je mentale gezondheid in uitstekende conditie is, heb je ook een veel beter immuunsysteem.

Lichaamsbeweging, voedsel en het immuunsysteem – De rol van voedsel


Voedsel speelt een essentiële rol bij het ondersteunen van je immuunsysteem
Onthoud dat alleen trainen niet voldoende is. Je moet ook gezond voedsel eten dat vol zit met vitamines en mineralen:

Vitamine C – 100 tot 200 mg per dag kan helpen infecties zoals verkoudheid te voorkomen. Vitamine C is aanwezig in verschillende soorten groenten en fruit, waaronder broccoli en aardbeien.

Vitamine D – Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Tijdens de wintermaanden zijn voedingsmiddelen zoals paddenstoelen, rood vlees en tonijnconserven echter levensvatbare alternatieve bronnen.

Vitamine E – Als je het immuunsysteem wilt versterken, is het essentieel dat je vitamine E in je dagelijkse voeding opneemt. Broccoli, noten en vis behoren tot de meest voorkomende bronnen van deze vitamine.

Andere essentiële mineralen in de dagelijkse voeding zijn glutamine, polyfenolen, probiotica, selenium, kurkuma en zink.

Naast gezond eten, moet je ook voldoende tijd nemen om te slapen. Experts raden aan dat je ongeveer zeven tot acht uur per nacht probeert te krijgen, toch is dit volgens steeds meer wetenschappers eigenlijk niet genoeg: tien uur zou dichter in de buurt komen van wat de mens eigenlijk nodig heeft. Vermijd ook overmatig alcoholgebruik en de hele tijd gestrest raken.

Hoeveel fysieke activiteit wordt aanbevolen?

Om je immuunsysteem in topconditie te houden, moet je wekelijks minimaal 150 minuten bewegen. Terwijl wandelen en hardlopen beide geschikte fysieke activiteiten zijn, is het beoefenen van georganiseerde sporten veel beter en zelfs nog gezonder.

Voordat je een bepaalde activiteit kiest, moet je ervoor zorgen dat je snel genoeg beweegt om de hartslag te verhogen, je sneller gaat ademen en een warmer gevoel krijgt.

Hoe te sporten tijdens het “nieuwe normaal”

Tijd doorbrengen in een sportschool is misschien niet aan te raden tijdens de huidige Covid-19-pandemie. Gelukkig, want studio’s laten maar een paar mensen tegelijk toe, persoonlijke trainingssessies zijn een uitstekende manier om te oefenen zonder een menigte. Met dit type regeling kun je doelen bereiken terwijl je nog steeds sociale afstand houdt.

Bekijk ook:

Leave a Reply