Hardlopen – tips voor de winter

Hardlopen tips

Hardlopen – tips voor de winter: Hardlopen in de winter is waardeloos – het is koud, nat en misschien wel het laatste wat je voor of na het werk wilt doen. Hardlopen tijdens de wintermaanden is verre van ideaal, vooral als je serieuze kilometers maakt. Het hoeft echter niet allemaal kommer en kwel te zijn, je kunt je een weg banen naar een nieuw persoonlijk record en talloze uren doorbrengen onder schijnwerpers en in de regen, sneeuw, hagel en wind. Een echte hardloper is immers niet van suiker.

Om je op weg te helpen naar een succesvol winterloopseizoen, heb ik zes winterhardlooptips samengesteld, te beginnen met een simpele, maar vaak overgeslagen taak: opwarmen voordat je de weg of paden op gaat.SportSport

Hardlopen – tipsvoor de winter: Opwarmen voordat je gaat hardlopen

Veel te vaak maken velen van ons hardlopers zich schuldig aan het overslaan van een warming-up. Of je nu weinig tijd hebt of simpelweg ‘je kunt er geen last van hebben’, je zult de prijs in de winter betalen als je de energie niet kunt verzamelen om het hart te laten kloppen voordat je de de straat op gaat.
Indien mogelijk raad ik aan om binnen op te warmen, omdat dit je warm houdt voordat je gaat hardlopen. Voer in het ideale geval verschillende dynamische strekoefeningen uit, waaronder beenschommelingen, biltrappen en jog-to-quad-stretch. Vijf tot tien minuten intensief maar gecontroleerd dynamisch rekken is geweldig, het hele lichaam opwarmen, het risico op letsel verkleinen en de motor laten draaien, net als een kapotte auto op een koude, winterse dag.

SportSport

Als je een intervaltraining of tempo-run uitvoert, of andere inspanningen met een hoger tempo, moet je van tevoren een gemakkelijke warming-up joggen. Ook dit verkleint de kans op letsel en bereidt je lichaam voor op de intensiteit die erop volgt.
Zoals altijd, nadat je klaar bent met hardlopen of trainen, voer je verschillende statische rekoefeningen uit, zoals het strekken van de hamstring en de kuit, en het aanraken van de tenen.

Wees voorbereid en kleed je voor het weer deze winter

Hardlopen tips
Als je tijdens de wintermaanden hardloopt, is het belangrijk om je te kleden voor het weer. Overweeg om te investeren in een paar thermiekleding, driekwartritssluitingen en een high-vis jas, waardoor je beter zicht hebt op tegemoetkomend verkeer en andere weggebruikers bij weinig licht.
Draag indien mogelijk helderdere kleuren, denk aan: sinaasappels, geel, roze en groen om de zichtbaarheid verder te vergroten. Wil je voor maximale veiligheid tijdens het rennen ga dan voor een armband of vest met verlichting.

Hardlopen – tips voor de winter: Beloon jezelf voor het hardlopen

Soms, als het regent, de wind waait en de temperatuur onder het vriespunt ligt, hebben we wat extra motivatie nodig om de deur uit te gaan en te trainen. Overweeg in deze scenario’s om jezelf te belonen voor hardlopen.
Of dat nu iets kleins is, zoals een warm bad, een reep chocola of iets functioneler, zoals een nieuw hardloophorloge, een paar sokken of iets in die geest, is aan jou. Bewaar de beloningen echter voor wanneer je ze echt nodig hebt, het maakt ze allemaal de moeite waard en geeft je net dat beetje extra aan de achterkant die je nodig hebt om af en toe de deur uit te gaan.
SportSport

Bereid je voor op de winterregen

Hardlopen tips
Het ergste van hardlopen in de winter is ongetwijfeld de regen. Als je echter kunt accepteren dat je nat gaat worden, is hardlopen in de regen niet zo erg. Sterker nog, hardlopen in de regen terwijl anderen het warm hebben van binnen, geeft je een mentaal voordeel, een gevoel van voldoening.
Zorg ervoor dat je bij het stampen van plassen je route van tevoren plant, bescherm je elektronica met zakken met ritssluiting of diepe waterdichte zakken, en vooral: trek de natte hardloopkleding onmiddellijk uit als je klaar bent. Dit vermindert het risico op onderkoeling – een aandoening die vaker voorkomt dan je misschien denkt en niet exclusief is voor de poolcirkel.

Ren met een vriend of trainingspartner / groep

Als de nachten donkerder worden en de kou toeslaat, zijn er genoeg nachten of vroege ochtenden waar je geen zin hebt om te rennen. Om het warme en comfortabele bed of de deken op de bank te helpen bestrijden, kun je overwegen om met een vriend, trainingspartner of hardloopgroep te rennen.
Samen met anderen hardlopen verhoogt de motivatie omdat je een verbintenis aangaat. Spreek af om op een bepaald tijdstip vroeg / laat af te spreken en houd je hieraan. Motiveer elkaar door de diepten van de wintermaanden en tegen de herfst – je zult snellere en sterkere hardlopers zijn, zowel mentaal als fysiek.

SportSport

Hardlopen – tips voor de winter: Kies voor de loopband

Soms is het gewoon te koud, te nat of te regenachtig. In deze omstandigheden is het het beste om voor de loopband te kiezen, hoe geestdodend deze ook mag zijn. Om je droog te houden en je aan je spagaat te houden, is de loopband een geweldige optie voor sneller hardlopen of evenzo voor die 30 minuten durende hersteltraining. Een relatief goede loopband is bijvoorbeeld de VirtuFit TR-90i Loopband te zien op de afbeelding. Deze loopband kost nog geen 650 euro en je kunt de loopband gemakkelijk en snel bestellen via deze link.
Je kunt het ook door elkaar halen met intervaltraining, tempo-runs, lange runs (als je dapper genoeg bent), of andere snellere inspanningen binnenin. Als je niet de grootste fan bent van de loopband, beschouw het dan als een laatste wanhopige inspanning, zodat je nog steeds kunt rennen terwijl vele anderen dat niet zullen doen.

Nawoord

Hardlopen tijdens de wintermaanden is zwaar, vooral als het regent en de wind aantrekt, om nog maar te zwijgen van de donkere nachten. Voor een succesvol hardloopseizoen in de winter, moet je de zes tips volgen die in dit artikel worden uitgelicht – met name geschikte kleding voor het weer is erg belangrijk. Ook de eventuele verlichting voor bij het hardlopen kunnen erg handig zijn bij slecht zich.
Bekijk ook:

Leave a Reply