Hardlooptips voor in de zomer

Hardlooptips voor in de zomer – Alles wat je moet weten als het gaat om hardlopen in de hitte – nou ja, vijf tips. De komende zomer ziet er veelbelovend uit: het virus is op weg om verslagen te worden, de zon is onderweg en er is geen betere tijd om door je buurt te stampen en een paar zonnige kilometers te rennen. Ondanks de onvermijdelijke hype rond hardlopen in de zomer, is het moeilijk om de hitte te omarmen en geen mentale muur te raken. Daarom zal de rest van deze blogpost je vijf tips geven om als hardloper de hitte van de zomer te verslaan.

Hardlooptips voor in de zomer: Blijf gehydrateerd

Uitdroging komt veel voor in de zomer, vooral bij hardlopers en andere atleten. Om te voorkomen dat je de muur raakt, moet je proberen om voor, tijdens en na het hardlopen vocht te consumeren. Als het warm is, verliezen we meer water door zweet, wat resulteert in dikker bloed en langzamer transport van zuurstof en essentiële voedingsstoffen naar de spieren.

Als algemene vuistregel geldt: drink een glas water kort voor de training, één na de training en meerdere keren gedurende de dag zoals normaal. Als je merkt dat je urine iets donkerder, misschien geelachtig van kleur wordt, moet je proberen meer vloeistof te drinken om je hydratatieniveau te verhogen.

Vertragen

Het valt niet te ontkennen dat hardlopen in de hitte moeilijker is dan normaal. Om de extra hittestressoren te helpen bestrijden, moet je de run daarom vertragen. Hoewel het in het begin misschien demotiverend werkt, zorgt dit ervoor dat je je hele run kunt voltooien zonder de muur te raken of ernstig uitgedroogd te raken, vooral als het een erg warme of vochtige dag is.

Kleed je voor het weer

Naast hydratatie is aankleden voor de hitte van de zomer een van de belangrijkste factoren voor je succes. De meeste zomerdagen kun je wegkomen met het dragen van een hardloopshort, een T-shirt, een hardloopvest, of, als je je moedig voelt, helemaal geen shirt.

Indien mogelijk raden we aan om een ​​waterfles mee te nemen of een hydratatiegordel of rugzak aan te schaffen voor die langere runs (meer dan 30 minuten bij warm weer en vochtige temperaturen).

Hardlooptips voor in de zomer: Vermijd de hitte indien mogelijk

Hoewel hardlopen in de zomer veel leuker en aangenamer is dan in de winter (althans voor de meesten), moet je proberen de hitte zo mogelijk te vermijden. Sommige dagen hardlopen in de hitte kunnen bijvoorbeeld schadelijker zijn dan goed, wat mogelijk kan leiden tot uitdroging, vermoeidheid en algemene nederlaag.

In deze gevallen moet je proberen om ofwel ‘s ochtends vroeg voor zonsopgang of’ s avonds laat te hardlopen als de temperatuur iets lager is. Dit beschermt je enigszins tegen de hitte, houdt je beschut, beschermt je tegen zonnebrand en zorgt ervoor dat je je kunt concentreren op je run zonder de beroemde muur te raken.

Bescherm je huid tegen de zon

Ten slotte is het belangrijk de huid tegen de zon beschermen. Te veel UV-licht van de zon kan brutaal zijn, niet alleen resulterend in zonnebrand, maar in sommige ongelukkige gevallen ook huidkanker en andere aandoeningen. Daarom is het essentieel om vóór het hardlopen een zonnebrandcrème met een hoge factor aan te brengen, die je beschermt tegen de elementen en je in staat stelt om gefocust te blijven op dat persoonlijke record.

Tip: draag een pet en een zonnebril om jezelf verder tegen de zon te beschermen – je zult er geen spijt van krijgen.

Hardlopen in de zomer is een leuke ervaring – het is heet, er zijn andere hardlopers in de buurt en het landschap kan adembenemend zijn. Het is een fantastische tijd om nieuwe paden en routes te verkennen, misschien nieuwe hardlopers te ontmoeten.

Bekijk ook:

Leave a Reply