Eten voor atletische prestaties

Eten voor atletische prestaties

Eten voor atletische prestaties – Elke atleet wil trainen en presteren op het hoogste niveau. Een veel voorkomende mythe hierover is dat mensen denken dat alleen oefeningen je daar zullen brengen. Hoewel het een belangrijke rol speelt en helpt om je lichaam in vorm te houden en het benodigde uithoudingsvermogen en uithoudingsvermogen op te bouwen, is het niet het enige dat je zal helpen je prestaties te verbeteren.

Voeding is ook essentieel voor elke atleet. De juiste voeding helpt je om na de training weer energie te krijgen, spieren op te bouwen en ontstekingen in gewrichten en spieren te bestrijden. Niet alle voedingsmiddelen zijn echter geschikt voor sporters en moeten ook in de juiste verhoudingen zijn.

De juiste voedingsstoffen in je lichaam krijgen is cruciaal om je gezond te houden en je lichaam in optimale conditie te houden om als topsporter te presteren. Deze gids bevat enkele van de essentiële tips die nodig zijn om je prestaties te verbeteren.

1. Gebruik supplementen*

Sporten vereist dat atleten spieren hebben, en een goede manier om voldoende spieren te krijgen is door supplementen te nemen. Er zijn verschillende voedingssupplementen zoals eiwitten en aminosupplementen die atleten helpen hun spiergroei en herstel te stimuleren.

Naast het opbouwen van spieren en het optimaliseren van de hormoonproductie, kunnen supplementen ook helpen bij het opvullen van tekorten aan voedingsstoffen, zoals een gebrek aan vitamines of ijzer. Om uitstekend te presteren heb je al deze voedingsstoffen in je lichaam nodig en supplementen helpen je daarbij. (*Voedings supplementen zijn enkel bedoeld als aanvulling op een gezond en gevarieerd dieet)

Eten voor atletische prestaties – 2. Drink veel water

Eten voor atletische prestaties

Mensen moeten elke dag voldoende water drinken. Als atleet heb je nog meer water nodig om je lichaam gehydrateerd te houden, omdat je er veel van verliest door te zweten. Drink dus voldoende water om het waterverlies te vervangen en vermoeidheid of spierkrampen te voorkomen.

Door uitdroging kun je niet op het hoogste niveau presteren. Vermijd ook het gebruik van suikerhoudende dranken tijdens het trainen of wedstrijden, omdat de suikers de uitdroging zullen versnellen.

3. Consumeer de juiste voedselporties

De hoeveelheid voedsel die je eet, bepaalt hoe goed je presteert als atleet. Het eten van meer voedsel dan je nodig hebt, zul je over het algemeen vertragen of vermoeidheid veroorzaken. Ook kan het eten van minder voedsel een tekort aan calorieën en voedingsstoffen veroorzaken die nodig zijn om je lichaam in goede conditie te houden en je in staat te stellen te concurreren.

Daarom moet je consistent zijn in je verhoudingen door de juiste hoeveelheid koolhydraten, groenten, vetten en eiwitten te nemen. Sporters moeten ook drie maaltijden per dag nemen en wat gezonde tussendoortjes. Mannen hebben misschien meer voedsel nodig dan vrouwen, maar je moet je lichaam kennen en weten welke verhoudingen voor jou als atleet werken. Dit is ook afhankelijk van de aard van de sport waaraan je deelneemt.

4. Eet onbewerkt voedsel

Onbewerkte voedingsmiddelen zijn de soorten die geen enkele verwerking hebben ondergaan of een minimale verwerking hebben ondergaan, zoals eieren, groenten, fruit of granen. Meestal worden deze voedingsmiddelen thuis bereid in plaats van in restaurants, en je weet wat erin gaat en hoe het wordt bereid.

Het voedsel zal essentiële voedingsstoffen bevatten die je lichaam nodig heeft om in goede conditie te zijn om te presteren. Omdat het voedsel vaak onbewerkt is, missen ze toevoegingen die ontstekingen of een negatief effect op je gezondheid kunnen veroorzaken.

Eten voor atletische prestaties – 5. Word verliefd op fruit

Fruit is een goede optie als je iets zoets wilt pakken, omdat het gezonde mineralen bevat in plaats van bewerkte suikers die uitdroging kunnen veroorzaken. Bovendien kun je fruit gebruiken als tussendoortje tussen de hoofdmaaltijden, zodat je langer vol blijft.

De micronutriënten in fruit kunnen helpen bij het bestrijden van ontstekingen die vaak voorkomen bij atleten na zware oefeningen. Als er sprake is van een blessure, zal het nemen van fruit helpen bij het genezingsproces en sneller weer kunnen presteren.

6. Gebruik sportdrankjes

Sportdranken zijn belangrijk bij het aanvullen van verloren elektrolyten in het lichaam. Elektrolyten helpen signalen naar het lichaam van een atleet te sturen, maar vaak verdwijnen ze uit het lichaam als je zweet.

Daarom moet je de elektrolyten aanvullen met sportdranken. Je kunt de sportdranken combineren met water om gehydrateerd te worden en tegelijkertijd de elektrolyten aan te vullen.

Bekijk ook:

Leave a Reply